www.what2do.co.il

החלטת בעל תפקיד בחברה בפירוק לצורך בדיקת חוב של עובדים

דרגו את המאמר

החלטת בעל תפקיד בחברה בפירוק לצורך בדיקת חוב של עובדים

תביעת עובדים כנגד חברה בפירוק

כאשר חברה נמצאת בתהליכי פירוק, ממונה בעל תפקיד אשר בוחן את תביעות החוב השונות העומדות לפתחה. בעל תפקיד זה רשאי לדחות או לקבל את התביעות, במלואן או בחלקן. כמו כן, מוטלים עליו כללים באשר לאופן בדיקת התביעה ומתן ההחלטה. עליו להמציא תשובתו לבעל החוב, ולנמק ולפרט מדוע הגיע אליה. כאשר בעל התפקיד לא פועל כך, ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה לביטול החלטתו או בחינתה מחדש.

במקרה דנן, העוררים היו עובדי החברה המשיבה. העוררים פוטרו מעבודתם והגישו תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בטענה כי לא שולמו להם מספר משכורות אחרונות, דמי חופשה ופיצוי פיטורין. בית הדין נתן פסק דין בהיעדר הגנה וחייב את החברה לשלם לעוררים סכומים אלו. עם זאת, העובדים לשעבר לא הצליחו לגבות את הכסף מהחברה ועל כן הוגשה על ידם בקשת פירוק לחברה לבית המשפט. בית המשפט נתן צו פירוק כנגד החברה ומונה בעל תפקיד לחברה שבדק את תביעות החוב של העוררים ואישר תשלום חלקי של סכום הפיצויים.

 

טענות הצדדים

 

העוררים טענו כי בעל התפקיד טעה משלא פסק להם את מלוא הסכום הנתבע במסגרת תביעת החוב, לאור העובדה שהסכומים האמורים הוכחו במלואם בפני בית הדין האזורי לעבודה. מנגד, בעל התפקיד טען כי הערר הוגש בשיהוי, לאחר שחלף המועד הקצוב להגשתו בהתאם לתקנות, ומשכך לא היה מקום לקבלו. כמו כן, נטען כי רכיב הפיצויים לא אושר על ידי בעל התפקיד היות והעוררים לא המציאו לו את האישורים אותם ביקש על מנת שיוכח כי עמדו לזכותם סכומים אלו.

 

בעל התפקיד הוסיף כי לא אישר את פדיון החופשה השנתית היות ויתרת ימי החופשה לתשלום של העוררים עמדה על 0 ימים, כפי שעלה מהמסמכים. יתרה מזאת, נטען כי ממכתבי החברה עלה שהעוררים התבקשו לנצל את ימי החופשה שהיו ברשותם, אך הם לא עשו זאת. כמו כן, נטען כי פסק הדין של בית הדין התייחס למישור היחסים בין העוררים לחברה בפירוק, אך הוא לא חייב את בעל התפקיד. הוא הוסיף כי היה זה ראוי לצרף את המוסד לביטוח לאומי כמשיב נוסף, היות וגם הוא שילם לעוררים סכומים מסוימים, אך הדבר לא נעשה.


החלטת בית המשפט


בהתאם לתקנה 93(א) לתקנות פשיטת הרגל, התשמ"ה - 1985, היה על בעל התפקיד לבדוק כל תביעת חוב ולהחליט האם לאשרה כולה או חלקה, לדחותה או לדרוש ראיות נוספות בתוך 90 יום מהגעת התביעה לידיו, תוך המצאת החלטה מנומקת לנושה. שופט בית המשפט ציין כי דרישת הנימוק היא לא רק טכנית אלא גם מהותית ונבעה ממעמדו המיוחד של בעל התפקיד, ומאופי ההחלטה - כמעין שיפוטית.


במקרה דנן, בעל התפקיד הודיע לעוררים בדבר החלטתו בתביעתם. ההודעה נמסרה למוסד לביטוח לאומי ועותק נשלח לעוררים. עם זאת, בעל התפקיד לא פעל בהתאם לתקנות כאשר נמנע מנימוק ההחלטה אלא הסתפק בציון סכום התשלום הסופי ביחס לכל אחד מהעוררים ותו לא.

 

החלטתו של בעל התפקיד לא הייתה מנומקת דיה ולא היה בה כדי להציב תמונה ברורה ומפורטת בדבר שיקוליו והטעמים שהביאו אותו להחליט את אשר החליט. כמו כן, על בעל התפקיד היה לשלוח לעוררים את החלטתו, לא כעותק של מכתב שהיה ממוען למוסד לביטוח לאומי אלא כמסמך בפני עצמו, ולא לחכות לבקשתם שיעביר החלטה זו. אולם, בכך לא היה די להביא לביטול ההחלטה ובית המשפט בחן את ההחלטה בהתאם לראיות ולממצאים שעמדו לפניו, על רקע הנימוקים שפורטו על ידי הצדדים.

 

דחיית הערר בגין הגשתו באיחור

 

בית המשפט קיבל את טענת בעל התפקיד לפיה הערר הוגש באיחור ומשכך היה לדחותו. נקבע כי העוררים לא נתנו הסבר משכנע להגשת הערר באיחור ולמעשה כלל לא התייחסו בטיעוניהם למועד קבלת החלטת בעל התפקיד. הם לא הגישו כל בקשה להארכת המועד להגשת הערר, גם לאחר שידעו על טענת בעל התפקיד לפיה הערר הוגש באיחור ואין לקבלו.

 

רק לאחר בקשת בית המשפט הגישו העוררים הסבר לשיהוי וטענו כי קיבלו את החלטת בעל התפקיד רק לאחר שפנו הם אליו, בניגוד לדרישות תקנות סדר הדין האזרחי. משכך, העוררים ביקשו לקבוע כי מעולם לא הייתה מסירה של ההחלטה על ידי בעל התפקיד. אולם, בית המשפט קבע כי העוררים ידעו אודות מתן ההחלטה לכל המאוחר בתאריך 23/10/07, אך הם נמנעו במופגן מלהתייחס למועד קבלת ההחלטה לידם, אף שנדרשו לעשות כן בהחלטה מפורשת של בית המשפט.

 

תחת זאת, נקבע כי הם התרכזו בהעלאת טענות כנגד דרך המצאת ההחלטה. בהתנהלות זו של העוררים היה חוסר תום לב שהצדיק את העדפת כלל הידיעה - העובדה שהם ידעו על ההחלטה, על פני כלל ההמצאה - העובדה שההחלטה הומצאה להם בניגוד לתקנות סדר הדין. הערר עצמו הוגש רק ביום 13/12/07, מבלי שצורפה לו כל בקשה להארכת המועד או הסבר מנומק בדבר האיחור, ומשכך, העוררים איחרו את המועד להגשה והחלטת בעל התפקיד הפכה לסופית.


לסיכום, תביעת הערר נדחתה עקב השתהות העוררים בהגשתה. בית המשפט הדגיש את חשיבות ההקפדה על הגשת התביעה במועד, היות והיה בה כדי להשפיע על מצבת החובות של החברה בפירוק, כאשר כל סטייה מהמועד שקבוע בדין הייתה פוגעת בנושים אחרים.

 

לשאלות, תגובות או הערות לחץ/י כאן

 


מאמרים נוספים בתחום

מה בין הקפאת הליכים לבין חדלות פירעון בעריכת הסדר פשרה באסיפות נושים?

ההבדל העיקרי בין הקפאת הליכים לבין חדלות פירעון בעריכת הסדר פשרה באסיפות נושים... 

תביעה קיזוז חוב אשר מוגשת לאחר חתימה על הסדר נושים

הגשת תביעת קיזוז בהליכי פירוק נגד חברה כאשר נחתם הסכם נושים שקיבל תוקף של פסק דין... 

פשיטת רגל לאחר מלחמת לבנון השנייה - קריסת עסק

האם חייבת אשר טוענת כי עסקה קרס בגין מלחמת לבנון השנייה תוכר כפושטת רגל? 

אישור הסדר נושים של חברת ארקל פלסטיק אגודה שיתופית חקלאית בע"מ

התמוטטות שוק הרכב העולמי פגעה בחברות רבות ברחבי העולם. ענן זה לא פסח גם על חברות ישראליות. להלן אישור הסדר הנושים של חברת ארקל פלסטיק... 

החלטה בעניין טענת קיזוז נגד עמותה בפירוק

רצ"ב החלטה שניתנה ע"י שופט ביהמ"ש המחוזי בנצרת עאטף עילבוני, בעניין טענת קיזוז נגד עמותה בפירוק. המ דובר בבקשה למתן הוראות שהגישה המנהלת המיוחדת (אשר שימשה תחילה כמפרקת זמנית) של עמותת מכללת הצפון - מרכז לחינוך והכשרה מקצועית ... 

יתרונות פשיטת רגל

יתרונות פשיטת רגל

מהי פשיטת רגל? מהם היתרונות אשר פשיטת הרגל טומנת בחובה עבור הנושים והחייבים? 

חסרונות בהליכי פשיטת רגל

חסרונות בהליכי פשיטת רגל

חרף יתרונותיה, פשיטת רגל איננה נהנית מתדמית חיובית כלל וכלל וזאת משום שהיא מקפלת בתוכה חסרונות משמעותיים כלפי כל הצדדים... 

בקשת פשיטת רגל

מהי בקשת פשיטת רגל? מהם התנאים להגשתה של בקשת פשיטת רגל? מהו ההבדל בין התנאים כאשר הבקשה מוגשת על ידי נושה? 

אסיפת נושים

מהי אסיפת נושים? כיצד היא מתנהלת? מהו הרוב הדרוש לשם קבלתה החלטה באסיפת הנושים? 

חובות בדין קדימה

מהם חובות בדין קדימה? מדוע שכר עבודה מהווה חוב בדין קדימה? ממתי סופרים שכר דירה כחוב בדין קדימה? 



תגיות: בדיקת קישורים של חוב,
המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.